کسب و کارهای مهارت محور کلید اشتغال است و راه آن از توسعه زیرساختهای دانشگاه فنی و حرفهای میگذرد
جلسه هیئت رئیسه دانشگاه فنی و حرفهای با حضور دکتر عرفان خسرویان روز چهارشنبه ۴ خردادماه، در محل دانشگاه فنی و حرفهای استان همدان برگزار شد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی دانشگاه، دکتر عرفان خسرویان در ادامه برنامههای سفر خود به استان همدان با حضور در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه، با رؤسای مراکز تابع دانشگاه فنی و حرفهای استان همدان به گفتوگو نشست.
وی با برشمردن ظرفیتهای استان همدان تصریح کرد: اگر بخواهیم شاهد توسعه و تحول این استان باشیم، باید دانشگاه فنی و حرفهای استان همدان بداند که مأموریتی جز اشتغال آفرینی ندارد و اگر بخواهیم اشتغال را در همدان توسعه بدهیم حتماً مدل اشتغالی ما در همدان باید مدل متناسب با خود استان باشد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به ظرفیتهای این استان به تشریح پتانسیلهای موجود فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و محصولات کشاورزی همدان پرداخت و افزود: این ظرفیتها دیده نشدهاند و برنامهریزی باید مبتنی بر نیاز باشد.
دکتر خسرویان در خصوص راههای طی شده و دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی گفت: به فضل الهی از مسیرهای سختی عبور کرده ایم و بسیاری از ملتهای منطقه خاورمیانه شکست خوردهاند و از بین رفته اند و این منطقه، منطقه تاخت و تاز استعمار بوده است و دشمنان همواره با چشم طمع برای این منطقه نقشه می کشند اما شهدای عزیزمان اجازه ندادند دشمن از دروازههای این کشور وارد شود و اگر ما بتوانیم مدل پیشرفت خودمان را عوض کنیم پرونده ۴۰۰ ساله استعمار در منطقه خاورمیانه بسته خواهد شد.
وی تصریح کرد: مهمترین مسئله در دانشگاهها، "اندیشه و نگاه" است و از دیرباز تاکنون در کشور دو نگاه وجود دارد؛ یک نگاه مبتنی بر «ما میتوانیم» است که تولید سلولهای بنیادی و صنایع موشکی و خودباوری محصول همین دیدگاه است. و در نقطه مقابل نگاه دیگری مبتنی بر «نمیتوانیم» و نگاه به غرب و بیرون از مرزها وجود دارد. اصل در دانشگاه کار"فرهنگی" است و تا بستر فرهنگی فراهم نشود در حوزه علم اتفاقی رخ نخواهد داد و مسئله فرهنگی بسیار پیچیده است.
دکتر خسرویان همچنین افزود: دانشگاه به لحاظ منابع انسانی دارای دو رکن اساسی است؛ "استاد و دانشجو" و تمام فرایندها در تعامل بین استاد و دانشجو میچرخد و نکته اینجا است که هر نگاهی که استاد داشته باشد به دانشجو منتقل میشود. اگر استاد نگاهش حتی ناخواسته نگاه استعماری باشد دانشجو تحت تأثیر قرار میگیرد و استاد دانشگاه در جمهوری اسلامی باید یک نگاه پیشتاز و پیشرو داشته باشد که در حل مسائل کشور لحاظ شود.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای در مورد چگونگی حل مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد به ارائه طریق پرداخت و افزود: دولت به لحاظ مسائل بودجهای در شرایط خاص قرار دارد و سالیان سال بودجه کشور از طریق اوراق سلف و اوراق خزانه تأمین شده که موجب تورم شده است، اما دولت مردمی و انقلابی سیزدهم تا این لحظه هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته است، یعنی میخواهد از متورم شدن پول جلوگیری کند.
وی ضمن تأکید بر اهمیت و ضرورت گسترش آموزش های مهارت محور در مورد مأموریت جدید وزارت علوم گفت: مقام عالی وزارت علوم مأموریتی را تعریف کرده اند که بر مبنای آن ۳۰ درصد دروس سایر دانشگاهها هم به سمت مهارتی شدن برود و این اهمیت مهارتی شدن دانشگاهها را نشان میدهد.
دکتر خسرویان با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفهای باید محصولش نیروی کار ماهر استاندارد باشد افزود: برای تربیت نیروی ماهر باید اهمیت کار مهارتی در بین خانوادهها فرهنگ سازی شود و دانشگاه باید به صورت ویژه در رابطه با اشتغال تکلیف را روشن کند، مسئله این دانشگاه اشتغال است و باید اکوسیستم مهارت را در کشور درست کند و برنامهریزیها به تناسب این موضوع باید انجام شود.
دکتر خسرویان در این جلسه ضمن ادای احترام به یاد و خاطره شهدای والامقام استان همدان افزود: امثال شهید حاج حسین همدانی، حاجی بابایی و چیت سازان و بسیاری دیگر هرکدام به مثابه یک ستاره در این منطقه میدرخشند و رشادتهایی که نسل دهه هفتادی و بچههای مدافع حرم این منطقه از خود نشان دادند بینظیر بود. به روانشان درود میفرستیم و امیدواریم که شرمنده این عزیزان نباشیم، زیرا مسئولیتها در جمهوری اسلامی به بهای خون شهدا به دست آمده است.
گفتنی است در این جلسه دکتر کاظمی، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای استان همدان ضمن معرفی توانمندیهای دانشگاه فنی و حرفهای استان، به بیان دستاوردها، ظرفیتها، دغدغهها و چالشهای آموزشکدهها و مراکز تابعه پرداخت.
در ادامه، معاونین و رؤسای آموزشکدههای استان به طرح دستاوردها، درخواستها، نیازها و مشکلات خود پرداختند.