مباحث دینی پس از نماز جماعت همه روزه در نمازخانه آموزشکده فنی دختران
مقدمات
ملاک نیازمندی معلول به علت؛ بیان دیدگاهها
۱) دیدگاه مادیگرایان: موجودیت
از نظر مادی گرایان ملاک نیازمندی به علت " موجود بودن" است. و هر شیء از آن جهت که موجود است نیازمند علت است.
۲) دیدگاه متکلمان: حدوث
از نظر متکلمان ، ملاک نیاز به علت " حدوث" و شیء از آن جهت که حادث است نیازمند علت است.
۳) دیدگاه مشهور فیلسوفان: امکان ماهوی
مشهور فیلسوفان پیش از صدرا ، ملاک اصلی نیاز شیء به علت را " امکان ماهوی" آن شیء می دانند.
۴) دیدگاه صدرا و پیروانش: امکان وجودی
ایشان ملاک اصلی نیازمندی معلول به علت را امکان وجودی یا امکان فقری می دانند. این امکان در وجودِ معلول نهفته است به این نحو که وجود معلول به نحوی است که عین فقر و عین نیاز به علت است.
۱) دیدگاه مادیگرایان: موجودیت
از نظر مادی گرایان ملاک نیازمندی به علت " موجود بودن" است. و هر شیء از آن جهت که موجود است نیازمند علت است.
۲) دیدگاه متکلمان: حدوث
از نظر متکلمان ، ملاک نیاز به علت " حدوث" و شیء از آن جهت که حادث است نیازمند علت است.
۳) دیدگاه مشهور فیلسوفان: امکان ماهوی
مشهور فیلسوفان پیش از صدرا ، ملاک اصلی نیاز شیء به علت را " امکان ماهوی" آن شیء می دانند.
۴) دیدگاه صدرا و پیروانش: امکان وجودی
ایشان ملاک اصلی نیازمندی معلول به علت را امکان وجودی یا امکان فقری می دانند. این امکان در وجودِ معلول نهفته است به این نحو که وجود معلول به نحوی است که عین فقر و عین نیاز به علت است.
ملاصدرا ملاک نیاز علت به معلول را از این آیه الهام گرفته و برایش استدلال و برهان اقامه کرده
یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ
ﻣﺮﺩم! ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪِ ﺧﺪﺍﻳﻴﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻲﻧﻴﺎﺯِ ﺳﺘﻮﺩﻧﻲ ﺍﺳﺖ(١٥)
یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ
ﻣﺮﺩم! ﺷﻤﺎ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪِ ﺧﺪﺍﻳﻴﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻲﻧﻴﺎﺯِ ﺳﺘﻮﺩﻧﻲ ﺍﺳﺖ(١٥)
بدلیل محال بودن تسلسل تمام موجودات ودر واقع معلول ها برای بودنشان نیازمند علت العللی هستند
بعنوان مثال اگر (ج)را (ب)بوجود آورده و (ب)را (الف)واگر سلسله را همینطور ادامه دهیم بدلیل محال بودن تسلسل بایستی به نقطه الف برسیم که علت العللی هست که مستقلا قائم به ذاتش بوده و معلول چیزی نیست و تمام معلول ها ب و ج و ....همه هم در حدوثشان وهم بقائشان وابسطه به الف هستند
که ما در لسان دینی به نقطه (الف)یانقطه Aیا عدد ۱که بوجود آورنده معلول های دیگر هست خدا یا الله می گوییم
بعنوان مثال اگر (ج)را (ب)بوجود آورده و (ب)را (الف)واگر سلسله را همینطور ادامه دهیم بدلیل محال بودن تسلسل بایستی به نقطه الف برسیم که علت العللی هست که مستقلا قائم به ذاتش بوده و معلول چیزی نیست و تمام معلول ها ب و ج و ....همه هم در حدوثشان وهم بقائشان وابسطه به الف هستند
که ما در لسان دینی به نقطه (الف)یانقطه Aیا عدد ۱که بوجود آورنده معلول های دیگر هست خدا یا الله می گوییم
با این مقدمات برهان وجودی بر وجود خداوند اقامه می شود که در غرب آنسلم و در شرق بزرگانی مثل علامه کمپانی و طباطبایی و در نهایت ملاصدرا همه را با برهان صدیقین تکمیل کرد ....
بدلیل سخت و خشک بودن مباحث فلسفی ان شالله بفضل الهی از این به بعد از بکار بردن اصطلاحات فلسفی می پرهیزیم و مباحث را به زبان ساده در عین غامض بودن عرضه خواهیم کرد
خلاصه و مفید
خلاصه و مفید
امام جماعت آموزشکده فنی و حرفهای دختران قزوین( حاج آقا خداداد بیگی)