در حال بارگذاری ...
پنج‌شنبه 27 دی 1403
nus.ac.ir

مباحث دینی بعد از نماز ظهر و عصر- آموزشکده فنی -دختران قزوین

شماره15

5⃣1⃣  لطفا مباحث خلقت دقیق مطالعه شود از چرایی خلقت تا هدف از خلقت چون مباحث مبنایی و زنجیره ای هست 
تنظیم مباحث به این صورت در هیچ کتابی یافت نمی شود .....هر چند اصولش موجود است ....
پاسخ به سوالات کلیدی و ریشه ای بشر که سوالات فرعی به این سوالات برمی گردند 


رحم الله امرا من این فی این والی این.....

از کجا امده ام؟آمدنم بهر چه بود ؟آخر ننمایی وطنم !
ابتدا باید عرض کنم بحث از چرایی خلقت با هدف از خلقت متفاوت است 

چرایی خلقت نگاه از بالا به پایین است واز سمت خداوند و نور الانوار تا برسد به عالم دنیا که برخی تعبیر به قوس نزول می کنند 

اما بحث هدف از خلقت نگاه از پایین به بالا و از ناحیه انسان و وظیفه ما برای رسیدن به نقطه شروع هستی است و به اصطلاح قوس صعود 


دو قوس نزول و صعود در آیه 
انا لله و انا الیه راجعون نهفته است

عرض کردیم هدف اولیه خلقت در کلام خداوند قرآن کریم -عبادت و هدف میانی -معرفت و امتحان و اما هدف نهایی و اصلی ملاقات خداوند متعال 


بسیاری از فقها و عارفان رساله لقا الله  نوشته اند.

چرا خداوند متعال هدف اصلی رو بارها گوشزد کرده اگر یه سرچ در قرآن با کلمه لقا بزنید متوجه می شوید

العنکبوت 
مَن کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ 
ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﻣﻴﺪ ملاقات ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ [ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ ﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺑﻜﻮﺷﺪ ] ; ﺯﻳﺮﺍ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻌﻴﻦ ﺷﺪﻩ ،ملاقات ﺧﺪﺍ  ﺣﺘﻤﺎً ﺁﻣﺪﻧﻲ ﺍﺳﺖ ; ﻭ ﺍﻭ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .(٥)

مثالی بزنم شما قصد زیارت امام رضا کردید 

من می پرسم کجا می روید ؟شما می گویید فرودگاه ؟سوال را ادامه می دهم از فرودگاه کجا می روید ؟مشهد برای چه کاری مشهد می روید ؟تحصیل ،تجارت زعفران،زیارت وملاقات امام رضا علیه السلام 

شما می گویید زیارت

حال هم جواب اول شما از هدف به مشهد رفتن درست است هم جواب دوم وهم جواب سوم که هدف اصلی است منتها فرودگاه و به مشهد رفتن وسیله رسیدن به هدف اصلی است که زیارت وملاقات امام رضا علیه السلام باشد 

اگر فرودگاه یا ترمینال یا مشهد نروید نمی توانید امام رضا علیه السلام را ملاقات کنید 


خداوند هم در قرآن برخی هدف های اولیه و میانی را چون در رسیدن به هدف اصلی وسیله هستند ذکر کرده تا این مسیر طی شود 


ره آن رو که رهروان رفتند

اما اگر قرآن را دقیق بخوانیم خداوند در آیه ای هدف اصلی را بیان کرده و بقیه هدف ها را وسیله می داند 
این آیه از آن آیات کلیدی است به بیان علامه طباطبائی 
آیه ای که هر شب موقع خواب مستحب است بخوابیم آیه ۱۱۰ سوره کهف

الکهف 
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَىٰ إِلَیَّ أَنَّمَا إِلَٰهُکُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا 
ﺑﮕﻮ : ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻫﻢ ﺑﺸﺮﻱ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﻤﺎﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻭﺣﻲ ﻣﻰ  ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺷﻤﺎ ﻓﻘﻂ ﺧﺪﺍﻱ ﻳﻜﺘﺎﺳﺖ ; ﭘﺲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ملاقاتﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺭﺍ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭﺩ ، ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎﺭﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺷﺮﻳﻚ ﻧﻜﻨﺪ .(١١٠)

در این آیه که شاه کلید بیان هدف از خلقت انسان است می فرماید اگر می خواهید به ملاقات من ِخدا برسید ۲ تا کار انجام دهید 

 عمل صالح و  عبادت خالص

در واقع خداوند در این آیه عبادت و عمل صالح را پله ای برای رسیدن به دیدار وملاقات خداوند معرفی می کند

 روایتی از امام رضا علیه السلام در مورد وسیله بودن این ۲ برای رسیدن به خداوند را عرض می کنم

حدیث (1) امام رضا علیه السلام:

لا تَدعُوا العَمـلَ الصّالِـحَ وَ الاِجتهادَ فِى العِبادَةِ اتِّکالاً عَلى حُبِّ آلِ مُحَمدٍ (ص) وَ لا تَدعُوا حُبَّ آلِ مُحَمـدٍ (ص) لامرِهـم اِتِّکـالاً عَلـى العِبـادَةِ فَـاِنَّـهُ لایَقـبَلُ اَحـدَهُـمـا دونَ الآخَر؛
مبادا اعمال  صالح و کوشش در عبادت را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) را به اتکاى اعمال صالح و عبادت از دست بدهید، زیرا هیچ کدام از ایـن دو ، به تنهایى پذیرفته نمى شود.
فقه الرضا ص339 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج75، ص 347 و 348

حضرت رضا هم چون بدیل قرآنند کوشش در عبادت و انجام عمل صالح را وسیله رسیدن به خداوند می دانند