در حال بارگذاری ...
پنج‌شنبه 27 دی 1403
nus.ac.ir

ادامه مباحث دینی -همه روزه بعد از نماز ظهر و عصر -واحد دختران

شماره 18-نتیجه خلقت

شماره 218-تجلی امام حسین علیه السلام برای اهل جنت وقتی اهالی جنه الرضوان جمال امام حسین را می بینند نعمات بهشت را فراموش می کنند حوری و اینها را ول می کنند بعد ملائکه بزور آنها را به کاخ هایشان می کشند

الزمر
وَسِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ
ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﮔﺮﻭﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍﻧﺪﻩ ﻣﻰ  ﺷﻮﻧﺪ ، ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺭﺳﻨﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﺭﻫﺎﻳﺶ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ، ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﺎﻧﺶ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺳﻠﺎم ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ، ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﺷﺪﻳﺪ ، ﭘﺲ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﺷﻮﻳﺪ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﺁﻥ ] ﺟﺎﻭﺩﺍﻧﻪ ﺍﻳﺪ .(٧٣)

بجهت ضیق وقت تفسیر آیه را از زبان آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع نجف راگوش کنید به زمان فارسی در گوگل سیق الذین اتقوا

چرا باید اهل بهشت بر به سوی بهشت بکشند
سیق الذین اتقوا

اما مرتبه سوم نتیجه خلقت و کسانی که دنبال هدف اصلی هستند به آنجا راه پیدا می کنند


جنت اللقا (بهشت خود خدا)
جایی که خداوند رویت می شود غرق لذت ابدی

خلقت نتیجه می دهد انا لله و انا الیه راجعون

از همان جا که نزول کردیم به همان جا برمی گردیم

میگن سوره فجر سوره امام حسینه


امام حسین علیه السلام وارد جنت اللقا می شود
و همنشین رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام و انبیا خواهد بود

یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾
ای جان آرام گرفته و اطمینان یافته! (۲۷)

 

ارْجِعِی إِلَىٰ رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً ﴿٢٨﴾
به سوی پروردگارت در حالی که از او خشنودی و او هم از تو خشنود است، باز گرد. (۲۸)

 

فَادْخُلِی فِی عِبَادِی ﴿٢٩﴾
پس در میان بندگانم درآی (۲۹)

 

وَادْخُلِی جَنَّتِی ﴿٣٠﴾
و در بهشتم وارد شو. (۳۰)

اینم تفسیر آیه از امام خمینی (ره)

جایگاه رسول الله و‌‎ ‌‏ائمه(ع)‏
‌‏یا أیَّتُها النَّفْسُ المُطْمَئِنَّةُ‌‎[2]‌‏ در روایتی است که خطاب به حضرت‌‎ ‌‏سیدالشهداست. آن وقت است که به شما می گویند که ‌‏فادخلی فی‌‎ ‌‏عِبادی‏[3]‌‏. نه فی عبادالله ؛ نه فی عباد دیگر. «فی عِبادی». یک عنایت‌‎ ‌‏خصوصی است مال خودم. این بشر مالِ خودش است. وقتی‌‎ ‌‏این طور شد، جنّتش هم فرق دارد با جنّتهای دیگر. شما خیال‌‎ ‌‏نکنید که بهشت شماها و ماها مثل بهشت رسول الله است. خیر،‌‎ ‌‏آن وضع دیگری است، «جنّتی» است. «الجنّه» مال همه ‌‏[‌‏است‌‏]‌‎ ‌‏ان شاءالله ؛ لکن وقتی به آنجا رسید، «جنّتی» است دیگر.

فلذا بهشت انسانها به اندازه معرفتی که در عبادت و اطاعت خداوند داشتند تقسیم می شود


 آیه قرآن می‌فرماید:«إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ؛ خداوند از مومنین جان‌ها و اموالشان را به قیمت بهشت می‌خرد یعنی قیمت شما بهشت است نه دنیا که ارزش پایین‌تری نسبت به بهشت دارد». آیه ۱۱۱ سوره توبه
در نهج‌البلاغه حکمت ۴۵۶ درخصوص این موضوع تعبیری بسیار زیبا می‌خوانیم که«انه لیس لانفسکم ثمن الاالجنه فلا تبیعوها الا بها؛ برای جان‌های شما بهایی جر بهشت نیست. خود را به غیر آن نفروشید».

 

حال به قول امام خمینی ره یا الجنه را انتخاب می کنیم بهشت عمومی

یا جنتی یا جنت اللقا و بهشت خصوصی

تمام این مباحث در این چند روز از چرایی خلقت و کیفیت خلقت و هدف از خلقت و نتیجه خلقت
در صدد معرفت افزایی اعزه و بجهت ارتقا درجات بهشتی اعزه بود.


امید است مباحث را با یک جستجوی ساده سر فرصت با دقت مطالعه بفرمائید

هر چند حرف زیاد بود .......

اما حوصله ها کم ......

اینم از علامه طباطبایی در المیزان

 همه اینها که بگذریم مومنین راستین در آخرت به جنت لقاء یار راه می‌یابند که در آن محو تماشای جمال دلربای حضرت دوست میشوند و سایر نعمت‌های بهشتی در نظر او ناچیز جلوه می‌کنند، علامه طباطبائی درباره لقاء حضرت حق می‌گوید: مراد از لقاء حق آن است که بنده به منزلت و مقامی می‌رسد که بین او و پروردگارش هیچ حجابی نیست.